Mánesova 1672, 356 01 Sokolov
e-mail: info@skolamanesova.cz
tel.: 359 807 052, 777 929 364
Školní vzdělávací program „Mánesova – škola globální výchovy – ŠVP PV“ vychází z koncepce vzdělávání, kterou realizujeme od roku 1999 a jež je v souladu se záměry Rámcového ...
Základní škola Mánesova nabízí žákům možnost všestranného rozvoje v jedinečném školním prostředí pod vedením zkušených učitelů. Škola se zaměřuje také na výuku žáků nadaných či motivovaných ...
Čtyřleté Gymnázium Mánesova úspěšně vzdělává studenty již sedmým rokem. Navazuje na vzdělávání v ZŠ Mánesova, která na druhém stupni realizuje výuku žáků minimálně na úrovni osmiletého gymnázia ...
Čím to je? Většina studia v naší republice se opírá o matematicko-logické myšlení a nadané dítě znamená pro většinu z nás, že má jedničku z matematiky a z češtiny. A přitom říkáme „zlaté české ručičky“. Už tady je jakýsi rozpor, něco nehraje.
Problém spočívá v tom, že převážná část učiva je dětem předávána jedním nebo dvěma způsoby a to takovými, které jsou vlastní učiteli, ale už nemusí být vlastní všem dětem ve třídě.
Každý z nás se učí dobře nějakým jiným způsobem. Někdo u toho musí poslouchat hudbu, někdo vyžaduje naprosté ticho. Jeden potřebuje chodit s knihou po pokoji nebo si věci přeříkávat nahlas svými slovy, druhý se musí pohodlně usadit a důležité věci si v knize podtrhnout.
Je to dáno různými učebními styly, kterými se učíme jednu a tu samou věc. Jako pedagogové bychom měli chtít tyto styly zohledňovat v té nejširší možné míře.
Proto se snažíme v naší škole nabídnout studentům možnost pracovat v hodině způsobem, který jim vyhovuje a zároveň zohlednit tyto odlišnosti v učebních stylech při zadávání úkolů a projektů.
Jak potom takové zadání a prostředí vypadá?
Ukázka ze zeměpisu:
Balíček aktivit (s přihlédnutím k individuálním učebním stylům)
Balíček aktivit je jedním ze tří základních způsobů individualizace výuky. (Naprogramované učební postupy a multisenzorický učební balíček). Tento balíček je určen pro studenty nadané nebo těsně nadprůměrné a také naopak pro žáky s poruchami učení. Balíček je efektivnější než hromadná lekce pro celou třídu nebo diskuze formou otázek a odpovědí.
Balíček aktivit pro rozluštění kódování map (název pro analytické studenty)
Nemusíš být génius, abys to rozluštil (název pro globální studenty)
Rozluštění mapy:
Konkrétní smysl a cíl:
Po dokončení tohoto balíčku budeš schopen:
1. vysvětlit význam kompasu a předvést jak ji použít.
2. popsat aspoň čtyři (4) rozdíly mezi globusem - mapou.
3. při práci s globusem a mapou, vysvětlit zeměpisnou šířku a délku a lokalizovat následující místa: a) Severní pól, b) Jižní pól, c) rovník, d) Arktidu a e) Antarktidu
4. vysvětlit, co znamenají jednotlivé značky a LEGENDA na mapě
5. použít měřítko k odhadu, jak jsou od sebe vzdálena jednotlivá místa na mapě
6. vyjmenovat tři různé typy map a vysvětlit, jakou informaci nám poskytují
Musíš na cílech pracovat od jedničky (1) po pětku (5). A aby ses dozvěděl víc o cíli šest (6), zkus pracovat ve skupině.
Poznámka pro učitele: U globálních studentů uveďte, že mohou pracovat na cílech jedna (1) až pět (5) v jakémkoliv pořadí a pak mohou přistoupit k cíli šest (6).
Máš týden na to dokončit celý balíček.
A malá ukázka příkladů různých alternativ, kterými mohou studenti dospět k cílům:
Cíl 1.
Vysvětli význam kompasu a předveď jeho použití. Zde jsou čtyři (4) způsoby práce a čtyři (4) alternativy této aktivity s odpovídajícími aktivitami, jak své poznatky zaznamenat. Musíš zpracovat aspoň jeden (1) pár těchto aktivit.
způsob práce |
alternativy aktivity |
podání zprávy o aktivitě |
Individuální práce |
1. Vyrob vlastní kompas a na diktafon zaznamenej, jak funguje a k čemu slouží. |
1. Popros tři (3) kamarády aby si poslechli tvou nahrávku a nahráli na diktafon svůj komentář. |
Práce v kruhu Jména členů: 1. 2. 3. 4. 5. |
2. Načrtněte mapu blízkého okolí svého bydliště, popište trasu, jak se dostat například ke škole nebo domu s využitím osmi směrů na kompasu. Vytvořte dvě kopie této mapy. |
2. Poproste dva další (2) kamarády, aby pastelkou nakreslili, jak by se dostali na určená místa, když by použili vaši mapu a popis trasy. Požádejte je, aby každý napsal jednu větu, jako komentář, pod vaši mapu. |
Individuální práce |
3. Použij mapu již z hotových map a napiš sedm (7) a více otázek s užitím jakýchkoliv směrů z kompasu. |
3. Oslov tři (3) spolužáky, aby odpověděli na otázky. Vystav jak mapu, tak své otázky a klíč k nim. |
Práce v týmu Jména členů: 1. 2. 3. 4. 5. |
4. Rozdělte se na dvě skupiny, kdy každá vymyslí hru, při které představí využití různých kompasových růžic. Použije je k tomu, abyste našli cestu k vybranému cíli. |
Kterým způsobem byste řešili tento úkol vy? Bavilo by Vás mít možnost vybrat si? … mě ano.
Lektorka AJ a pedagog v MŠ Montessori, Lucie Niebauerová
Sobota 27. května 2023... Napětí, tréma, těšení se, zvědavost... Každý prožíval mezinárodní jazykové zkoušky z angličtiny podle svého...
Pojďme si připomenout, jak jsme v pátek 9. prosince 2022 prožili Vánoční jarmark naší školy.
Jsme moc rádi za tak hojnou účast našich dětí, rodičů i prarodičů. Bylo moc milé vás všechny potkat, být na chvíli spolu...
Jak pomoci našim novým ukrajinským žákům s pořízením školních pomůcek? Třeba prodejem vlastoručně vyrobených svačinek od jejich spolužáků z 5. a 9. třídy, kteří nejenže získají pekařské a cukrářské dovednosti, ale naceněním svých výrobků obohatí svou finační gramotnost.
Jak si poradit s roboty? Naučit je tancovat tak, jak pískáme. To naše žáky i jejich pedagogy učil EduTeam v rámci projektu O2 Chytrá škola.
Podporujeme iniciativní lidi, kteří dělají náš svět lepším místem pro život. Jestli to cítíte stejně, připojte se k nám. Zatím jsme díky Vašim příspěvkům vybrali 2600 Kč. Do konce sbírky zbývá už jen 8 dní!