Mánesova 1672, 356 01 Sokolov
e-mail: info@skolamanesova.cz
tel.: 359 807 052, 777 929 364
Rozvaliny venkovských stavení, osiřelé ovocné sady, střípky kuchyňské keramiky… Kdo byli lidé, kteří v těchto domech žili? Proč museli své domovy opustit? A jaký dopad měl jejich odchod na životní i přírodní podmínky celého regionu? To jsou jen některé otázky, na které hledali odpovědi naši žáci v rámci projektu v rámci projektu MAP ORP Sokolov a ORP Kraslice II“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0008574) Regionální identita. Konkrétně do tohoto projektu se zapojilo 7 škol. V rámci MAP SOKRA je ale 67 škol.
V úvodní teoretické části projektu žáci v pramenech, literatuře i na internetu pátrali po jednotlivých zaniklých či částečně zaniklých obcích, odpovídali si na otázku, proč k tomu došlo. Dospěli k poznání, že nejen region Sokolovska, ale i celého Karlovarska poznamenala řada událostí, která ho zásadně poznamenala po stránce demografické, kulturní i přírodní. Ať už to byl poválečný odsun Němců, těžba nerostů nebo vytvoření rozsáhlého vojenského prostoru.
Do projektu ale zasáhlo uzavření škol, a tak žáci sami v okolí svého bydliště začali pátrat po zaniklých osadách na vlastní pěst. Dohledávali si informace a zpracovávali je do podoby prezentace, nebo dokonce filmového dokumentu. Ten vytvořil Christian Zídek a my Vám ho v příloze nabízíme.
S návratem žáků do škol jsme se mohli postoupit do další fáze projektu: najít pamětníka spojeného s některou se zaniklých obcí a poslechnout si jeho příběh a jeho výpověď porovnat s informacemi, které se dozvěděli z pramenů, literatury či dokumentů.
Christian Zídek oslovil Barboru Modes, potomka rodiny Modes, kteří stáli u zrodu stejnojmenné osady. Na základě toho, co se už dozvěděli, si žáci připravili otázky na rozhovor a rozdělili si role: kdo bude otázky klást, kdo zajistí nahrávání či obsluhu kamery, kdo celý rozhovor nafotí. Osvojili si tak řadu kompetencí: pracovat v týmu, dotahovat zadané úkoly, pracovat kriticky s informacemi, klást otázky, ovládat techniku a v neposlední řadě sdílet zkušenosti, dávat si zpětnou vazbu a hodnotit vlastní práci.
Barbora Modes žáky zavedla o několik století zpět, kdy její rodina Modesgrunt zakládala, mluvila s nimi i o poválečném odsunu a osudech rozdělené rodiny. Nakonec všechny pozvala na expedici po stopách svých předků. Všichni jsme ale netrpělivě museli vyčkat uvolnění protiepidemických opatření. Nyní si žáci připravují expedice na zaniklé obce, které si sami našli, hledají v mapách optimální cestu, dohledávají si informace a tvoří pracovní listy pro své spolužáky.
Nakonec se nám tedy podaří dokončit projekt podle původní představy: hledat stopy historie našeho regionu nejen ve zdrojích, ale i přímo v krajině.
Krušnohorsko je plné vzpomínek, po bývalých obyvatelích zbyly mnohdy jen ruiny. Na tato místa Vás zve svým projektem sedmák Christian: https://www.youtube.com/watch?v=6hJiN6jtkU8
práce s dokumenty |
Vážení rodiče,
informujeme Vás tímto o zápisu dětí do 1. třídy Školy Můj Projekt Carolina pro školní rok 2025/2026.
Samotný zápis do 1. třídy probíhá v neděli 13. dubna 2025.
Přečtěte si, prosím níže, další informace k průběhu zápisu.
Vážení rodiče,
informujeme Vás tímto o zápisu dětí do 1. třídy Školy Můj Projekt Mánesova pro školní rok 2025/2026.
Samotný zápis do 1. třídy probíhá v sobotu 12. dubna 2025.
Přečtěte si, prosím níže, další informace k průběhu zápisu.
Jak přitáhnout děti k dějepisným tématům a zažehnout alespoň malý plamínek, který bude plát i na druhém stupni?
Vyrážíme s dětmi pravidelně na historicky zajímavá místa našeho regionu, která jim poodhalí kousek z naší minulosti.
Tentokrát navštívili čtvrťáci město Loket.
Na konci školního roku 2022-2023 se u nás konal závěrečný koncert našich žáků, kteří navštěvují ZUŠ Kraslice.
Jsme moc rádi, že již řadu let spolupracujeme se ZUŠ Kraslice, která v naší škole vyučuje děti v hudebním oboru. Děkujeme tímto zejména paní učitelce Berit Daškové dipl. um. za mnohaletou výuku našich dětí u nás.
Na konci školního roku 2022/2023 se naši žáci a studenti opět zúčastnili mezinárodních zkoušek z anglického jazyka. Cambridgeské zkoušky mají na naší škole dlouholetou tradici. Jejich prostřednictvím nabízíme našim studentům každý školní rok ověření dovedností v anglickém jazyce. Veškeré náklady na tyto zkoušky naše škola plně hradí.
Vzhledem k tomu, že s angličtinou přicházejí do pravidelného kontaktu již naše děti v mateřské škole, máme možnost soustavně rozvíjet jejich porozumění již od prvních let školní docházky.